Kā nepārmaksājot uzvarēt sacensībās par īstajiem darbiniekiem?

08/12/2014

Publikācijas autore: Inna Solomatina, "Eiro Personāls" atlases grupas vadītāja

 

Katru reizi, runājot ar mūsu klientiem, nākas dzirdēt stāstus par to, kā šobrīd mainās darba tirgus. Dažiem lielākais izaicinājums ir no 100 pieteikumiem izvēlēties „pareizo” darbinieku un izdarīt to ātri un kvalitatīvi, dažiem ir grūtības saņemt divus CV uz izsludināto vakanci un arī – izdarīt to ātri un kvalitatīvi. Strādājot par partneri gan vieniem, gan otriem, es gada beigās uzdevu sev jautājumu, kā atrast „win-win” risinājumu un kā kopā ar uzņēmumiem sagatavoties pārmaiņām darba tirgū.

 

Vispirms ir divi nelieli piemēri no profesionālās dzīves, kas, iespējams, palīdzēs atrast atbildi.

Pirmais uzņēmums uz dažādām vakancēm meklē vidēji 10 līdz 15 darbiniekus gadā. Daži darbinieki iet prom, dažas vakances ir jaunas. Ir vajadzība sameklēt pārdošanas vadītāju. Atlases izmaksas šāda veida projektam ir dažādas – laiks, cilvēku resursi, finanses. Šāda profesionāļa atrašana uzņēmumam aizņem vidēji 2 līdz 4 mēnešus. Uz sludinājumu pieteikušies 5 līdz 6 kandidāti, ārpakalpojuma sniedzējs papildus piesaista 3 uzrunātus kandidātus. Kandidāti galvenokārt ir ar vidēju darba izpildi – nav labākie savā jomā, tomēr spēj ģenerēt apmierinošu rezultātu. Tas nozīmē, ka līdz ar katra šāda cilvēka pieņemšanu uzņēmums zaudē vismaz 10 procentus no rezultāta. Pēc intervijas ir skaidrs – lai kandidāts piekristu piedāvājumam, atalgojuma ziņā ir jāpiedāvā 20 procentus virs tirgus vidējā, cerot, ka pēc pusgada kāds no konkurentiem nepiedāvās vēl vairāk.

Paralēli darbojas otrs uzņēmums – vienmēr atvērts labiem speciālistiem. Arī šis uzņēmums pieņem darbā vidēji 15 darbiniekus, galvenokārt – paplašināšanās rezultātā, un arī šim uzņēmumam šogad ir vajadzība sameklēt pārdošanas vadītāju. Vajadzīgais cilvēks tiek piesaistīts pēc 3 līdz 4 nedēļām. Pieņemot lēmumu, uzņēmumam ir iespēja izvēlēties no deviņiem kandidātiem, kas pieteikušies paši un vairāk nekā 20 – uzrunātiem. Šie kandidāti galvenokārt ir ar augstu darba izpildi, tādēļ spēj palīdzēt uzņēmumam sasniegt ne tikai izvirzītos mērķus. Viņi palīdz to izdarīt ar 10 līdz 20 procentu uzviju. Izsakot piedāvājumu, uzņēmums var piedāvāt tirgus vidējo algu, ar daudz lielāku varbūtību saņemot piekrišanu no kandidāta puses.

No uzņēmējdarbības viedokļa raugoties, jebkuram procesam ir svarīgi samazināt izmaksas, nezaudējot kvalitāti. Otrais uzņēmums spēja būtiski samazināt savas atlases izmaksas, vienlaikus sasniedzot lielisku rezultātu. Kā šobrīd var atļauties nepārmaksāt? Kā šobrīd var saņemt vairāk

kvalitatīvu CV? Kā šobrīd ātrāk noalgot vajadzīgo cilvēku? Šos jautājumus sev uzdod uzņēmumi, kas saprot, ka darba tirgus mainās, un labi speciālisti izvēlas, kur viņi grib un kur – negrib strādāt. Šobrīd darbinieki izvēlas strādāt uzņēmumos, kuri piedāvā izaicinošu darbu, iespēju izmantot savas spējas, mācīties un attīstīties, un gūt autonomiju, salīdzinot ar uzņēmumiem, kas piedāvā tikai lielāku algu (International Conference on Management and Information Systems, 2014). Uzvar uzņēmums ar spēcīgu iekšējo darba devēja tēlu un unikālu darbinieku vērtību piedāvājumu (EVP – employee value proposition, organizācijas piedāvājums darbiniekam par viņa spējām, pieredzi, ko viņš ienes uzņēmumā; Michington, 2005). Pētījumos ir pierādīts, ka iespēja samazināt darbinieku rotāciju uzņēmumos, kur ir spēcīgs iekšējais darba devēja tēls, sasniedz 28 procentus (Linkedin research, 2011). Pievilcīgs darbinieku vērtību piedāvājums palielina darba rezultātus par 29 procentiem un samazina jauno darbinieku atalgojumu līdz 50 procentiem (Corporate Leadership Council, 2004). Tas nenozīmē, ka šādi uzņēmumi var maksāt mazu algu, taču pierāda, ka darbinieki ir gatavi darboties šādos uzņēmumos ne naudas dēļ. Darbiniekus motivē, ka uzņēmums nākotnē spēj piedāvāt gan karjeras attīstību, gan arī pievilcīgu un atbilstošu atalgojumu. Šādos uzņēmumos strādā darbinieki ar 30 procentiem lielāku iesaisti (Corporate Leadership Council, 2006). No definīcijas izriet, ka darba devēja tēla mērķis ir kļūt par pirmo izvēli topošajiem darbiniekiem, kļūt par vietu, kur darbinieki vēlas strādāt (Armstrong, 2006). „Es vēlos, lai šis uzņēmums būtu manā CV ierakstā!”. Piedāvāju 2015. gadā veidot šādas attiecības ar saviem topošajiem darbiniekiem. Viena no nākotnes tendencēm darba tirgū ir veidot tādas organizācijas, kuras var lepoties ar savu unikālo iekšējo darba devēja tēlu un efektīvi komunicēt to arī ārpus uzņēmuma, rezultātā būtiski samazinot atlases izmaksas un palielinot darba rezultātus. 

Please reload

Līdzīgas publikācijas

Kā kļūt par iekārojamu darba devēju?

April 9, 2014

1/1
Please reload

Jaunākās publikācijas
Please reload

Atslēgas vārdi
Please reload